FRA UDSPRING TIL UDLØB 2011 – Karup Å konkurrencen

Den anden weekend i august er for nogle af lystfiskerne i Karup Å en weekend, hvor intet andet skal komme i vejen. Det er denne weekend at KÅS holder fiskekonkurrence.

Igennem tiderne er der for mange lystfiskere blevet skabt visse traditioner. Nogle mødes fredag aften til højbelagt smørrebrød i et af skurene langs åen, nogle har en aftale med den lokale bonde og får lov til at campere weekenden over, imens andre mødes i hytten på Wormstrupvej. Og så er der dem, som benytter sig af muligheden for overnatning ved Trevad Møllepark. Trandum Camping er også fyldt op denne weekend. Der bliver grillet, hygget og snakket. Ja, denne weekend er mere end bare fiskeri – det sociale aspekt er også en stor del af weekenden – og i år var ingen undtagelse.

Konkurrence start

Kl. var 16.00 blev der, traditionen tro, ringet med klokken som indikerer, at konkurrencen er i gang. Nogle fiskede lige fra start. Jeg selv sad hjemme og ventede på at konen kom hjem fra en hyggeaften med kollegerne, så klokken nærmede sig midnat inden jeg ”slap” hjemmefra. Resten af denne nat skulle jeg fiske med Ole Dich og Henrik Johansen. Vi mødtes på Wormstrupvej, hvor de havde en campingvogn til at stå. Her var de ved at varme lidt pølser, så da de var indtaget kunne der fiskes. Resten af ”campisterne” valgte at gå til ro.

Vi kørte til slagtemesterens, hvor vi startede fiskeriet. Denne nat var der ikke brug for nattelampen, der var rigeligt med lys fra en næsten fuldmåne, en klar nattehimmel fyldt med stjerneskud. Der blev fisket igennem, klokken var blevet 06.00 da vi sad på bænken i sommerhushullet. Her kunne vi hurtigt blive enige om at denne nat, fangst mæssigt, havde været skidt. Ikke engang en fisk havde vi set, på trods af vi havde gået 3 mand og fisket knap 6 timer! Ole og Henrik valgte at køre til Bærs og prøve lykken der, inden vi skulle have morgenmad. Jeg tog tilbage til ”slagterens” og fik lagt mig lidt sammenkrøllet inde bag i bilen, hvor det blev til et par timers søvn. Jeg vågnede igen klokken 9.00 og kørte til Trevad ørredepark, jeg måtte se resultatet af nattens fiskeri, samt få lidt morgenmad og en kop kaffe.

Nattens fangster havde været skidt for de for de fleste. Mange havde ligesom os, ikke set en eneste fisk. Men oppe på Wormstrupvej ved hytten, som LFSO har til rådighed for klubbens medlemmer, fiskede blandt andet Johnny Jeppesen, og hvis man har holdt øje med fangstrapporterne hen over sommeren, er det et navn, som man har stødt på flere gange med flotte fangster. Johnny havde fredag nat haft 4 fisk ude ved fluen, en af disse var en stor fisk. Men mandens reaktionsevne var blevet svækket af flere gode glas whisky, så denne fisk blev i dens rette element.

Konkurrencens hovedsponsor

Grejbiksen var igen mødt op ved Trevad Ørredpark. Her kunne der købes fiskegrej samt beklædning til fordelagtige priser. Flere benyttede sig af denne mulighed, om det så var en flue til nattens fiskeri eller et komplet fiskesæt til åen.
Som formiddagen skred frem, spredte der sig en herlig duft over Trevad Ørredpark. Det var Gunner Høst, der på bedste vis, igen kunne servere helstegt pattegris suppleret op med kold kartoffelsalat. Dette blev serveret af nogle af de mange frivillige, der år efter år giver en hånd med over hele weekenden. Dette er en uundværlig indsats, som er med til at konkurrencen kan finde sted år efter år – tak for det!

En tak skal der også lyde til alle sponsorerne, små som store. Det er dejligt med så bred en opbakning. Alt dette er med til at gøre KÅS konkurrencen til en oplevelse, som er værd at deltage i.

Mangel på søvn

Efter jeg havde indtaget denne gudespise, meldte trætheden sig. Nu kunne jeg godt mærke, at det ikke var blevet til mere end knap 3 timers søvn. Så jeg kørte op på Wormstrupvej, hvor jeg var mødtes med Ole og Henrik aftenen forinden. Da vejret var fint, blev madrassen hevet ud af bilen til en lur i det fri. Efter et par timers søvn med fuglefløjt og en behagelig brise gennem Karup Å dalen, vågnede jeg. Det var blevet tid til lidt hygge i forteltet, og ikke mindst et par kopper kaffe. Her blev der bl.a. snakket om den kommende nats fiskeri.
Vi valgte at starte fiskeriet i Bærs, så da kaffen var hældt på kanden kørte vi afsted. Vel ankommet på p-pladsen i Bærs fik vi en kop kaffe, inden vi gik til åen.
Da mørket faldt på mødtes vi igen på p-pladsen og kunne konstatere, at der ikke var kommet fisk på land. Et par kopper kaffe blev drukket i håb om ny energi til natten. Men mangel på søvn gjorde, at jeg stoppede fiskeriet, og i stedet fik en god nats søvn.

Søndag – konkurrencens sidste dag

Igen kunne der fra morgenstunden købes morgenbrød og kaffe i Trevad Ørredpark.
Jeg ville slutte fiskekonkurrencen af med lidt ormefiskeri, hvorfor jeg kørte til Hagebro. Her blev ormen serveret for åens havørreder, der på dette tidspunkt ikke var sultne. Men da klokken nærmede sig middag, meldte sulten sig, og jeg kørte tilbage til Trevad Ørredpark. Her var der som noget nyt, salg af grillstegte frankfurtere.
Da klokken var blevet 14.00 blev der igen ringet med klokken. Karup Å konkurrencen var slut for i år. Men inden konkurrencens vindere kunne fejres, var det blevet tid til det årlige Bæk-løb. Det underholdende race, hvor boldene suser ned gennem bækkens strømmende vand, med utallige forhindringer, for at nå over målstregen. Til vinderen af Bæk-løbet var der et komplet sæt lystfiskeri udrustning til en samlet værdi af over 12.000 kroner. Vinder bolden blev nr. 239.

Nu var det blevet tid til at fejre de største samt den flotteste fisk fra weekendens fiskeri.

Flotteste fisk blev fanget af Søren Olesen: 2,88 kg og 62,50 cm.

Top 10 ses herunder:

Sigfred Madsen 1,66 51,50 Flue
Ole Asmussen 1,50 49,50 Flue

Status på weekendens fiskeri

I alt var 22 havørreder på land til de ca. 400 deltagere. Dette fortæller også, at det at fange en havørred i Karup Å, er en præmie i sig selv uanset størrelsen. Da dette ikke bare er noget man lige går ned og fanger.
Bundvendingen i Skive fjord havde op til weekenden sat sit præg på fiskeriet, og den havde desuden sat en stopper for nye fisk op til og under konkurrencen. Dette gjorde det endnu vanskeligere at få en fisk på land..
Men alle var i godt humør og Karup Å konkurrencen kan igen i år være stolte af at levere en flot weekend med masser af social samvær og flotte fisk.

I år (2020) har konkurrencen “Fra udspring til udløb”  20 års jubilæum og du kan se mere om det på Karup Å sammenslutningens hjemmeside. Eller på konkurrencens Facebook side.